آشنایی با دکتر ویلیام گلاسر

آشنایی با دکتر ویلیام گلاسر (Dr William Glasser)
دکتر ویلیام گلاسر روانپزشک پیشرو و شناخته شده بین‌المللی است. اگرچه نام او از سال 1965 به خاطر ابداع واقعیت درمانی در عرصه روان‌پزشکی معروف شد، امروزه نام گلسر با تئوری انتخاب و کاربست‌های گسترده آن در روابط زناشویی و تربیت فرزندان، آموزش و پرورش و مدیریت نیروی انسانی بیش‌تر عجین است.
Dr william Glasser دکتر ویلیام گلاسر
زندگینامه دکتر ویلیام گلاسر
دکتر گلسر در سال 1925 در کلیولند اُهایو به دنیا آمد و در همان‌جا هم پرورش یافت. بعدها وارد دانشکدۀ پزشکی دانشگاه کِیس وسترن ریزرو در کلیولند شد. او در سال‌های 1954 تا 1957 دوره روان‌پزشکی خود را در بیمارستان معلولان جنگی لُس آنجلس غربی و در دانشگاه UCLA گذراند و تحت تأثیر آموزه‌های استادش دکتر هرینگتون (Dr Harrington) از روانپزشکی سنتی فاصله گرفت.

تحصیلات اولیۀ دکتر گلاسر در مهندس شیمی بود، اما از زمانی که برایش مشخص شد روان‌پزشکی علاقۀ واقعی‌اش در زندگی است، کار در رشته شیمی را رها کرده و به روان‌پزشکی تغییر مسیر داد. ویلیام گلاسر در سال 1961 دوره روان‌پزشکی خود را به پایان رسانید. از سال 1957 تا 1986 با رویکرد واقعیت‌درمانی (Reality Therapy) به عنوان روان‌پزشک در مطب خصوصی و مراکز اصلاح و بازپروری نوجوانان بزهکار به درمان اشتغال داشت.

مسیر حرکت دکتر ویلیام گلاسر دربردارنده پیشرفت‌های مداوم در عرصه کار کلینیکی، سخنرانی و تدریس و نوشتن بود و تا به امروز محصول این تلاش‌ها انتشار بیش از بیست کتاب است. او در سال 1965 کتاب واقعیت درمانی، و در سال 1969 مدارس بدون شکست را منتشر نمود. وی بعدها در ویرایش این کتاب، کتاب دیگری با نام هر دانش آموزی می تواند موفق شود را منتشر کرد و کتاب مدارس بدون شکست را از دور خارج کرد. ویلیام گلاسر در سال 1998 با انتشار کتاب تئوری انتخاب بیش از پیش مفهوم انگیزش و عامل ایجاد‌کننده رفتار را از منظر روان‌شناسی کنترل درونی بسط داد. همچنین در سال 2003 با انتشار کتاب‌های هشدار: روانپزشکی می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد! و در سال 2007 با هشت درس برای زندگی زناشویی شادتر به تعالی و بهبود سلامت روانی جامعه جهانی مشارکت بسیار نموده است.

مشاهدات سیستماتیک دکتر گلاسر او را به این نتیجه رساند که ما انسان‌ها به‌طور ژنتیکی موجودات اجتماعی هستیم و برای بقا و زنده ماندن به یکدیگر نیازمندیم. بر این اساس ویلیام گلاسر معتقد است همواره یک مشکل ارتباطی (به معنی یک رابطۀ خراب، نارضایتمند یا قطع یک رابطۀ مهم) عامل زیرین مشکلات روان‌شناختی ماست. بیش‌تر مشکلات روانی ما از ناتوانی ما در خوب کنار آمدن با افراد مهم زندگیمان نشأت می‌گیرد.

او از سال 1980 تمام همت خود را برای یافتن پاسخی به این پرسش که «چرا بسیاری از انسان‌ها در روابط خود ناخشنود هستند؟» متمرکز نمود.

کوشش‌های او به ارائه تئوری انتخاب: «انسان‌ها چرا و چگونه رفتار می‌کنند؟» منجر شد. بر اساس این نظریه برخلاف دیگر موجودات زنده تنها انسان‌ها هستند که به طور ژنتیکی برای ارضای نیاز به قدرت از درون برانگیخته می‌شوند. تنها ما هستیم که آموخته‌ایم حق با من است و شما اشتباه می‌کنید و تلاش می‌کنیم تا نیاز خود به قدرت را از طریق روان‌شناسی کنترل بیرونی ارضاء کنیم. که در اساس تلاش می‌کنیم دیگران را به انجام کاری مجبور کنیم که خود می‌خواهیم. همین تلاش نامؤثر به نشانگان توضیح داده شده در DSM-IV و موارد دیگر مانند رنج و ملالت منجر می‌شود. دکتر ویلیام گلاسر تئوری انتخاب را به عنوان یک روان‌شناسی نوین مبتنی بر کنترل درونی و جایگزینی برای روان‌شناسی کنترل بیرونی پیشنهاد می‌کند و تمام زندگی خود را صرف آموزش و گسترش و اصلاح این نظریه نموده است.

در سال 1967 دکتر گلسر موسسه واقعیت‌درمانی را تأسیس نمود. این مؤسسه بعد‌ها با نام: مؤسسه ویلیام گلسر آموزش تئوری انتخاب و واقعیت‌درمانی را به علاقمندان ارائه داده است. تا به امروز بیش از هشتاد هزار نفر در سراسر دنیا دورۀ پایۀ آموزش تئوری انتخاب، واقعیت‌درمانی و مدیریت راهبرانه را در کشورهای مختلف گذرانده‌اند.

دکتر گلاسر برنامه کاری بسیار فشرده‌ای دارد. در سال 2000 دانشگاه سانفرانسیسکو درجه دکتری افتخاری علوم انسانی را به ایشان اعطاء نمود. در مارس 2003 از سوی انجمن مشاوره آمریکا به عنوان فردی که سهم قابل توجهی در گسترش و ارتقاء کیفی مشاوره و کار حرفه‌ای خود داشته است مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین در آوریل 2004 انجمن مشاوره آمریکا برای پایه‌گذاری واقعیت درمانی، نشان اُسطوره مشاوره را به دکتر گلاسر اعطاء کرد. سرانجام در سال 2005 انجمن روان‌شناسی آمریکا عنوان بسیار والای استاد ممتاز در درمانگری را به دکتر گلسر نسبت داد که بزرگ‌ترین لقب ممکن برای اعطاء به یک فرد به شمار می‌رود.
از جمله کتاب های تالیف شدۀ دکتر ویلیام گلاسر می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:
​تمام کتابهای فوق توسط انتشارات سایه سخن با ترجمه دکتر علی صاحبی به چاپ رسیده است.

Comments

Popular posts from this blog

سالشمار زندگی دکتر ویلیام گلاسر